Πέμπτη 17 Σεπτεμβρίου 2009

Καταναγκασμός και έξυπνες κινήσεις

Η Seat τελικά έκανε το κόλπο γκρόσο και αυτομάτως έβαλε την τεχνολογία DSG (Direct Shift Gearbox) στο προσκήνιο. Ήρθε η ώρα να δούμε και εμείς οι Ευρωπαίοι οδηγοί περιοπής (!) ότι ένα αυτόματο κιβώτιο μπορεί να είναι καλό και να ταιριάζει και σε σπορ οδήγηση!

Ibiza_Cupra19

Το εσωτερικό του Seat Ibiza Cupra με το DSG.

Φυσικά, ο λόγος για τον αποκλειστικό εφοδιασμό του Seat Ibiza FR και Cupra με το γνωστό κιβώτιο του Group VW. Μια κίνηση που αλλάζει την ευρωπαϊκή πραγματικότητα, αφού καθιστά αναγκαστική επιλογή το DSG για όσους αποφασίσουν ότι θέλουν τις warm και hot εκδόσεις του ισπανικού supermini. Μπορεί το DSG να μας συστήθηκε σε πολλά άλλα μοντέλα πριν το Ibiza, αλλά πάντα αυτό γινόταν ως έξτρα. Το χειροκίνητο κιβώτιο θεωρείται ακόμα κραταιό, χωρίς προφανή λόγο πλέον.

Μέχρι πριν 10 χρόνια, τα αυτόματα είχαν λίγες σχέσεις, οπότε έκαναν τη οδήγηση λίγο περίεργη. Πλέον οι 5 και 6 σχέσεις είναι κοινός τόπος, οπότε το επιχείρημα δεν στέκει.

Στην Αμερική τα αυτόματα ήταν πιο διαδεδομένα, χάρη στους πολύ μεγάλους κινητήρες, αφού ο μετατροπέας ροπής κατανάλωνε περισσότερη ισχύ και καύσιμο για να δουλέψει από ό,τι το παραδοσιακό μηχανικό κιβώτιο. Η απέναντι πλευρά των ΗΠΑ δεν στεναχωριόταν για απώλεια ίππων και αυξημένη κατανάλωση, αντιμετωπίζοντας μια πραγματικότητα 4.000 κυβικών με 200 ίππους, cruising όρια ταχύτητας και 2ωρη καθημερινή οδήγηση. Στην Ευρώπη τα 1.300αρια μας δεν άφηναν περιθώριο δευτερολέπτων και οι βενζινάδες περιθώριο σπατάλης. Τα τελευταία χρόνια, με τον αυτοματοποιημένο συμπλέκτη και τα σειριακά κιβώτια (Sensodrive, i-Shift, DFN), κατερρίφθη και αυτό το επιχείρημα.

Η αλήθεια όμως είναι ότι υπήρχε μια υστέρηση στην αλλαγή των σχέσεων που, ενώ γενικά ήταν απλώς εκνευριστική, κάποιες στιγμές γινόταν επικίνδυνη (προσπέραση σε τρείς χρόνους). Και εδώ ήρθε ως από μηχανής Θεός το DSG, για να αλλάξει τις ταχύτητες σε μηδενικό σχεδόν χρόνο, να δώσει επιλογή για πλήρως αυτόματη λειτουργία όταν βαριέται ο οδηγός να ασχοληθεί, να δώσει αυτάκια επιλογής σχέσης στο τιμόνι και να αφήσει τα δύο χέρια του οδηγού να στρίβουν – με ένα σημαντικό σχεδιαστικό λάθος βέβαια*.

vw-dsg-7-speed-2

Το σχεδιάγραμμα του κιβωτίου με τον διπλό συμπλέκτη. Όχι, δεν θα έχετε 4 πεντάλ να χειρίζεστε.

Η Seat έκανε εδώ την τομή: Μη δίνοντας επιλογή για χειροκίνητο FR 150 ίππων και Cupra 180 ίππων, δηλώνει: Το DSG ταιριάζει για σπορ οδήγηση και απευθύνεται σαφώς στους νεαρούς opinion formers ή διαμορφωτές άποψης επί το ελληνικότερο. Αυτούς τους νεαρούς που τους αρέσουν τα αυτοκίνητα, συμβουλεύουν τους φίλους και τις οικογένειές τους για τα αυτοκινητιστικά θέματα και που θα ωριμάσουν μαζί με τις νέες τεχνολογίες που σιγά σιγά θα εγκαθιδρύσουν. Οι pioneers (πρωτοπόροι) δούλεψαν ως beta testers, αγοράζοντας τα πρώτα Golf και A3 και λύνοντας τα προβλήματα που δεν μπορούσε να προβλέψει η VW από το εργοστάσιο. Από εδώ και μπρος, το 7τάχυτο πλέον DSG θα γίνει καλύτερο, με μεγαλύτερο αριθμό τοποθετήσεων και με αυξημένο αριθμό οδηγών, έως να διώξει τελείως το χειροκίνητο κιβώτιο που βασιλεύει σχεδόν από την αρχή του αυτοκινήτου. Το CVT με τις διαρκώς μεταβαλλόμενες σχέσεις περιμένει τη θέση του στα δεξιά του θρόνου πλέον.

Αυτό ακριβώς είναι το marketing. Νέα τεχνολογία, προσφορά στους πρωτοπόρους, διόρθωση λαθών και εξέλιξη, προσφορά στους διαμορφωτές άποψης, βελτίωση στα σημεία και μετά η προηγούμενη τεχνολογία περιμένει να γίνει “παραδοσιακή” από απλώς ξεπερασμένη. Όσοι θεωρούν ότι έπρεπε να υπάρχει επιλογή χειροκίνητου –και πιο φθηνή-, χάνουν το νόημα της επιβολής της νέας τεχνολογίας. Δεν θα ήταν σημαντικά φθηνότερο χωρίς το DSG όπως διαβάσαμε σε σοβαρό έντυπο, αφού δεν απαιτείται έξτρα γραμμή παραγωγής και υπάρχουν λιγότερες εκδόσεις ενώ αυτός είναι και ο τρόπος μείωσης του κόστους του κιβωτίου. Μπορεί να πουλούσε λίγο καλύτερα το συγκεκριμένο μοντέλο, αλλά συνολικά το Group VW θα έχανε και άλλα χρόνια “αποκλειστικότητας”. Οι άλλες εταιρείες παραμονεύουν να το εφαρμόσουν στα προσιτά αυτοκίνητα.

*Το σχεδιαστικό λάθος θα το αντιληφθεί κάποιος αλλάζοντας ταχύτητα μέσα σε μια φουρκέτα από τα αυτάκια στο τιμόνι.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου