Δευτέρα 9 Μαρτίου 2009

Κυκλικές πλατείες: Όταν η πρόοδος συναντά τη σκουριά

Οι διασταυρώσεις είναι πιθανότατα η μεγαλύτερη απειλή για τους οδηγούς μέσα στις πόλεις. Τι φταίει; Προφανώς ότι τα αυτοκίνητα κινούνται με διαφορετικές τεμνόμενες μεταξύ τους πορείες. Και κάπου εκεί, μερικά φωτισμένα μυαλά στάθηκαν, κοίταξαν γύρω τους και είπαν: Αφού υπάρχει χώρος, γιατί να μη βάλουμε τα αυτοκίνητα να κινούνται όλα με την ίδια κατεύθυνση, ώστε και χρόνο να γλιτώσουμε αλλά και να ελαχιστοποιηθεί η πιθανότητα ατυχήματος;

Και πάνω που λόγω οδοστρώματος αναθάρρησαν όλοι οι κάτοχοι πισωκίνητων, αλλά και προσθιοκίνητων με φαγωμένα εμπρός λάστιχα και ανήσυχη ουρά…καταφθάνει ο Νομοθέτης και λέει: “Για να μην μπερδευόμαστε με τις προτεραιότητες, εμείς οι Έλληνες θα παραχωρούμε προτεραιότητα στον εισερχόμενο στον κόμβο, καθώς αυτός έρχεται από δεξιά”.

Τι κέρδισε η ανθρωπότητα; Έναν κυκλικό κόμβο (που στόχος του είναι να μην υπάρχει φανάρι, να κινούνται όλα τα οχήματα στην ίδια κατεύθυνση και να μην υπάρχει κίνδυνος ατυχημάτων) στον οποίον ο εισερχόμενος φθάνει και εισέρχεται με φόβο χωρίς όμως συνήθως να σταματήσει πλήρως για να είναι σίγουρος 100%, συνεχίζοντας με το βλέμμα στα δεξιά του για τους άλλους εισερχόμενους ενώ κινείται αριστερόστροφα. Οποιοσδήποτε διέρχεται από ένα roundabout καθημερινά, έχει να θυμηθεί άτσαλα φρεναρίσματα (με στριμμένους τροχούς πάντα, ό,τι χειρότερο) και τρακαρίσματα χωρίς θύματα μεν (μια που οι κυκλικές πλατείες στην Ελλάδα είναι συνήθως μονές και μικρές οπότε χαμηλών ταχυτήτων), αρκετά δυνατά δε.

Κάθε φορά δε που ένας δρόμος καταλήγει στον κόμβο, αυτός είναι υποχρεωμένος να σταματήσει για να παραχωρήσει προτεραιότητα. Άμεσο αποτέλεσμα; Σε περιπτώσεις κίνησης, να φρακάρει τελείως ο κόμβος (του οποίου στόχος είναι να εξυπηρετεί διώχνοντας τα αυτοκίνητα από το δύσκολο σημείο) και να μην κινείται ούτε ο εισερχόμενος ούτε ο οδηγός που κινείται ήδη μέσα σε αυτόν.

Τι κάνουν οι ξένοι και οι Κύπριοι στην κυκλική πλατεία…όπως είναι αυτονόητο, ο οδηγός παραχωρεί προτεραιότητα μόνο στην είσοδο, όπου ούτως ή άλλως πρέπει να είναι προσεκτικός αφού αλλάζει περιβάλλον, και συνεχίζει προσπαθώντας να βγει από αυτήν όσο το δυνατόν πιο γρήγορα και απρόσκοπτα γίνεται. Έτσι ο κόμβος όντως χρησιμεύει, αφού με ένα μόνο σταμάτημα διώχνει με ασφάλεια και ταχύτητα τα αυτοκίνητα από το δύσκολο σημείο.

Και σαν να μην έφτανε αυτό, μερικές κυκλικές πλατείες πλέον έχουν Stop σε όλες τις εισόδους τους...Και οι οδηγοί, που ούτως ή άλλως, δεν το κατέχουν το σπορ των προτεραιοτήτων, τα έχουν κάνει τελείως σαλάτα...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου